سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه نو

 دلیل استفاده از مهردر نماز 

 

           پیامبر اکرم(ص) فرمود : جُعِلَتْ لى الارضُ مسجداً و طهوراً" (زمین براى من محل سجده و پاک وپاک کننده آفریده شده است.) و براى امّتم نیز زمین محل سجده و پاک و پاک کننده آفریده شده است. "جُعِلَتْ لِاُمتى الارضُ مسجداً و طهورا"
پس خاک خالص چیزى است که به اتفاق جمیع طوائف مسلمین، سجده بر آن صحیح است.
وقتى رسول خدا(ص) به مدینة منوره تشریف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبى را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت و پیامبر(ص) روى همان زمین مسجد، روى همان خاکهاى مسجد سجده مى کردند. در زمان ابوبکر و عثمان و عمر و حضرت على(ع) نیز روى همان زمین مسجد سجده مى نمودند. بنابراین تمام نمازهاى پیامبر روى زمین بوده و سجده هاى پیامبر و مسلمانهاى صدر اسلام، بر روى خاک بوده. پس قطعاً سجده بر خاک صحیح است و شیعیان که بر روى خاک سجده مى کنند، به واسطة تأسّى و متابعت از رسول خداست؛ پس قطعاً نمازهایشان صحیح است.

شیعه سجده را بر تمام زمین جائز مى داند، چه سنگ باشد و چه خاک. ثانیاً چون شرط است که محل سجده باید از هر نجاستى پاک باشد و سجده بر زمین نجس جایز نیست، بدین جهت شیعیان قطعه اى از خاک پاک (مهر) را به همراه خود دارند،‌ تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،‌بر آن خاک پاک سجده کنند. زیرا نمى دانند هر خاک و زمینى که بر آن مى خواهند سجده کنند، پاک است یا نه، بدین جهت یک قطعه خاک پاک را که یقین به طهارتش دارند، انتخاب مى کنند و بر آن سجده مى کنند.
علاوه بر این، چون سجده عنوان خضوع و خشوع در مقابل عظمت پروردگار دارد و نمازگزار باید اشرف اعضاى بدن را که پیشانى است، بر زمین بگذارد، پس سر بر خاک گذاشتن در حالت عبودیت و بندگى، بیشتر دلالت بر خضوع و خشوع در پیشگاه پروردگار دارد، نسبت به سایر اشیاء دیگر. اما اگر انسان در حال سجده، پیشانیش را به سجاده گران قیمت یا بر فرش نرم و لطیف، یا بر حریر و برلیان و طلا و نقره، یا بر جامه هاى گران قیمت بگذارد، اینها دلالت بر تواضع و خشوع نمازگزار نسبت به پروردگار نمی‌کند.
على بن جعفر از برادرش حضرت موسى بن جعفر سؤال کرد : آیا انسان مى تواند از فرش حریر و سجاده حریر، همین طور از فرش دیباج و سجاده دیباج استفاده کند؟ بر روى آنها بخوابد، تکیه دهد، بایستد، نماز بخواند؟ امام فرمود : خوابیدن، نشستن و سایر استفاده ها از آنها اشکالى ندارد، اما نمى تواند بر روى آنها سجده کند.
بنابراین مى توان نتیجه گرفت که باب شدن مهر از زمانى است که زمین مساجد فرش شده اند، و دیگر جایى بر سجده کردن نبوده و مهر از آن جا باب شده است و برروى آن شیعیان سجده مى کنند


[ یکشنبه 89/10/12 ] [ 12:46 صبح ] [ امیرعباسی ]
درباره وبلاگ

امیرعباسی
دل نوشته های یک بسیجی
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 70809